Eğitim Sen Genel Başkanı Kemal Irmak, 2024-2025 Eğitim ve Öğretim Yılı Yarıyıl Raporu’nu açıkladı. Rapora göre, eğitim dışında kalan çocuk sayısı yüzde 38,4 artarak 612 bin 814’e ulaştı.
Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim Sen), 2025 Eğitim ve Öğretim Yılı Yarıyıl Raporu’nu kamuoyuyla paylaştı. Sendika Genel Başkanı Kemal Irmak, raporu merkez ofiste düzenlenen bir basın toplantısında açıkladı.
Irmak, raporda eğitimin dinselleştirilmesi, taşımalı eğitimdeki kısıtlamalar, anadilinde eğitim sorunları ve çocukların eğitime erişiminde yaşanan eşitsizliklerin detaylarına değindi. Ayrıca, eğitim alanında alınan kararların birçok öğrenci ve veli üzerinde olumsuz etkiler yarattığını vurguladı.
eğitimde dinselleştirme ve ÇEDES projesi eleştirisi
Kemal Irmak, eğitimin siyasi ve ideolojik hedeflerle şekillendirildiğini belirterek, ÇEDES (Çevreme Duyarlıyım, Değerlerime Sahip Çıkıyorum) projesine dikkat çekti. Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB), Diyanet İşleri Başkanlığı ve bazı vakıflarla yaptığı iş birlikleri sonucu okullarda dini etkinliklerin yaygınlaştığını ifade eden Irmak, bu faaliyetlere öğrencilerin veli izni olmadan katılım sağladığını söyledi.
Irmak, ÇEDES kapsamında yaklaşık 21 bin okulda düzenlenen etkinliklerle 996 bin öğrenci ve 2 milyona yakın veliye ulaşıldığını belirtti. Ayrıca, “MEB her ne kadar Diyanet personelinin okullarda görev almadığını iddia etse de imam ve vaizlerin okullarda manevi danışman olarak çalıştığı biliniyor” dedi.
eğitim dışında kalan çocuk sayısı zirveye ulaştı
Eğitime erişimde yaşanan sorunların giderek arttığını ifade eden Irmak, 2024-2025 eğitim yılında eğitim dışında kalan çocuk sayısının, Eğitim Reformu Girişimi’nin raporuna göre yüzde 38,4 artışla 612 bin 814’e yükseldiğini açıkladı.
Zorunlu eğitimde olması gereken yaklaşık 200 bin çocuğun eğitimden tamamen uzak kaldığını belirten Irmak, okul terk oranlarının en fazla ortaöğretim düzeyinde olduğunu söyledi. Verilere göre, eğitim dışındaki çocukların yüzde 53,6’sını erkekler, yüzde 46,4’ünü ise kız çocukları oluşturuyor.
kız çocuklarının eğitimdeki eşitsizliği
Irmak, kırsal bölgelerde kız çocuklarının eğitimden daha fazla uzaklaştırıldığına vurgu yaptı. Dünya Ekonomik Forumu’nun 2024 Küresel Cinsiyet Eşitsizliği Raporu’na göre, Türkiye’nin 146 ülke arasında 127. sırada yer aldığını belirten Irmak, bu sıralamanın özellikle eğitim, ekonomi ve sağlık alanlarındaki eşitsizliklerden kaynaklandığını söyledi.
öğrencilerin beslenme sorunları
Beslenmenin, eğitimin temel sorunlarından biri olduğunu belirten Irmak, birçok öğrencinin okula kahvaltı yapmadan geldiğini ve gün boyu aç kaldığını ifade etti. “Aileler artık çocuklarına yumurta, peynir ve zeytin bile hazırlayamaz hale geldi” diyen Irmak, MEB’in çocukların beslenmesi için bütçe ayırması gerektiğini söyledi.
66 çocuk çalışırken hayatını kaybetti
İş Sağlığı ve Güvenliği Meclisi’nin (İSİG) raporuna göre, 2023 Eylül-2024 Ağustos döneminde tarım, sanayi, inşaat ve hizmet sektörlerinde çalışan 66 çocuk iş kazalarında yaşamını yitirdi.
eğitimde kapsamlı reform çağrısı
Irmak, “Eğitimde sorunlar artık yama tutmuyor. Acil bir şekilde devrim niteliğinde bir reforma ihtiyaç var” diyerek, hükümete eğitim politikalarında köklü değişiklikler yapma çağrısında bulundu.
Yorumlar kapalı.