Araçlar, ulaşım vasıtaları hayatımızın bir gerçeği ve konfor alanımızın olmazsa olmazı. Fakat bazen Konfor alanımıza hizmet etmesi gereken araçlar trafik bilincinin yeterli olmadığı yerlerde değil. Konfor sağlama, başlı başına çileden çıkarma araçlarına dönüşebiliyor.
Batman’da yayasından sürücüsüne; bisikletlisinden motorlusuna herkesin mustarip hale geldiği park alanı bulma gerçeği var maalesef.
Gariptir akaryakıt fiyatlarının fahiş oranda zamlanmasının etkisiyle 80 ilin dert ettiği İstanbul trafiğinde bile görülen rahatlama ne hikmetse Batman’da trafiği rahatlatmak düzeyine gelmedi henüz. Akaryakıt fiyatları makulken Diyarbakır Caddesi’nde belli saat ve noktalarda yığılma oluyordu bugün yine oluyor. Zamlardan önce park yeri aramak samanlıkta iğne aramak gibi bir şeydi. Bugününde dünden bariz bir farkı yok. Diyarbakır Caddesi’nde hasbelkader aracınızın girebileceği kadarcık bir park yeri bulunca içimize bir rahatlık geliyor; piyango vurmuş birinin hâletiruhiyesine bürünüp buradaki şansımızın diğer işlerimize sirayet edeceği enerjisi de yayılıyor. Böyle sihirli değnek etkisi de yok değil trafiğimizin:)
Bir araştırmacı araç ve kişi arasındaki sayısal veriyi merak edip bu araştırmasına Batman’dan başlamış olsa normalde mantıken sorması gereken araç başına düşen kişi sayısı kaç sorusunu değil de; kişi başına düşen araç sayısı kaç diye bir soruyla başlardı araştırmasına. Hakikaten etrafta bulunan araç sayısı kişi sayısından daha çok geliyor gözümüze. Zira Diyarbakır Caddesi tali yolu ve arka sokaklarında değil araca park yeri bulmak yaya olarak bile rahat yürüyebildiğimiz söylenemez.
Tabi bu durumun ortaya çıkmasında sadece araç sayısının fazlalığını sebep göstermek sorunu doğru okumamak ve kolaycılık olur. Şehrimizin kalbi sayılacak Diyarbakır caddesine alternatif yolların az olması ve bu caddeye nefes aldıracak ara geçişlerin olmaması, düzensiz ve diğer araçların geçişini sekteye uğratacak şekilde park edilmesi gibi daha birçok sorun sayabiliriz. Trafiği denetleyen ve düzenleyen kurum ve kişilerin trafikle ilgili şimdiden köklü adımlar atmaması durumunda araçla dışarıya çıkmak başlı başına bir eziyet haline gelebilir.
Burada bu işi sadece kurumlara havale etmek de haksızlık olur. Çünkü bazı yerlerde sadece okuma yazma bilmek bile o sırada geçiş üstünlüğünün bize ait değil de karşıda olduğunu veya döner kavşaklarda geçiş üstünlüğünün birikme olmasın ve trafiği tıkamasın diye kavşak içinde bulunan araca ait olduğunu anlamamıza yeterli olacak.
Hem yaya hem araç sürücüleri olarak haklarımızı pek bilmediğimizi ya da bildiğimiz halde o sırada buna aykırı davranıp kavşak içindeki araca yol vermemek, sağa dönüşlerde geçiş üstünlüğüne sahip olanların hakkına riayet etmemek o sırada işimize geliyor.
Özellikle yayalar olarak sağa dönen araçların geçiş üstünlüğüne sahip oldukları zaman aralıklarında araç sürücülerinin yol verme gibi iyi niyetini suiistimal edip durmadan karşıdan karşıya geçiyoruz.
Araç sürücülerimizin yol verme konusunda yeterli olmasa da toleranslı davrandıklarını yayalara yol verme sırasında meydana gelen kazaların çokluğundan da anlayabiliriz. Yayanın hakkına saygı gösterirken öndeki araçla mesafeyi ayarlamamak da şehrimize has olsa gerek. Özellikle hatalı park konusunda Batman Burada ekibinin hassasiyetini ve verdiği mücadeleyi benim gibi sıkı takipçi olan herkes bilir.
Hatalı park konusunda yapılan paylaşımlar ve uyarılar sokağın bir kısmında yer kaplamasın diye aracının sol veya sağ iki tekerini kaldırıma çıkaran araç sürücülerinin egemenliğini sarsmış gibi. Bunu yapan sürücüler hala var olsa bile Sokağa çıktığımızda kaldırımları işgal eden anormal düzeydeki araç kalabalığını göremiyoruz çok şükür.
Burada yakalanan bu ivme bundan sonraki süreçte trafiği denetleyen ve düzenleyen kurumların yanı sıra Batman Burada sayfasının özverili çalışmalarıyla da kavşaklarda geçiş üstünlüğüne sahip yaya ve araç sürücülerinin birbirlerinin hakkını gözettiği, başka aracın geçişini kısıtlayıcı şekilde park etmeme, akıllı kavşaklarda kavşak içinde bulunan aracın geçiş hakkını riayet etmek gibi hususlarda yakalanacak başarı için işaret niteliğindedir.
Yazımı noktalamadan önce başka şehirlerde yaşamış biri olarak Batman’daki sürücülerin yayalara yol verme konusunda başka şehirlerdeki sürücülerden daha ileride olduğunu bizzat tecrübe ederek gözlemlemiş biriyim.
Bu açıdan Batman trafiğinin ileriki zamanlarda insanı çileden çıkarmayan, sinirden direksiyonu yumruklattırmayan, bir trafik olacağı konusunda ümitvarım.
*Numan Avcı-Konuk yazar
Yorumlar kapalı.