Ekmen: Siirt – Batman yolu neden tamamlanamıyor?

featured

DEVA Partisi Genel Başkan Yardımcısı Mehmet Emin Ekmen. Ekmen, Siirt – Batman yolu ile ilgili sorularımızı yanıtladı.

Siirt – Batman yolu yaklaşık 20 yıldır tamamlanamadı. Ak Parti’nin iktidarının ilk yıllarında başlanan yol henüz bitirilemedi. Yolun tamamlanmamış olması defalarca kazaların yaşanmasına neden oldu.

Siirtolayhaber’de yer alan habere göre, Yolunun bitirilememesi ve yaşanan kazaları en fazla gündeme getirenlerden biri DEVA Partisi Genel Başkan Yardımcısı Mehmet Emin Ekmen. Ekmen, Siirt – Batman yolu ile ilgili sorularımızı yanıtladı.

Ekmen’e yönelttiğimiz sorular ve cevapları şöyle:

1- Yaklaşık 20 yıldır Siirt – Batman yolu tamamlanamadı. Yolun kötü durumda olması birçok kazayı beraberinde getiriyor. Siz bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?

Türkiye’de ilk double yol çalışmalarının başladığı güzergah Siirt-Batman karayolu güzergahıdır. Ancak, aradan geçen yaklaşık 20 küsür yıla rağmen kimine göre sahipsizlik, kimine göre siyasal iradenin isteksizliği, kimine göre ulaştırma bakanlığındaki “Laz lobisi”, kimine göre bütçe yetersizliği, çoğusuna göre bölgenin kaderinden kaynaklı olarak bu double yol çalışması tamamlanamamış, tabiri caizse vatandaş makus talihiyle baş başa bırakılmıştır.

2- Sizce Siirt – Batman yolu neden bir türlü tamamlanamıyor?

Bu konuda bölgenin temsilcilerinin (siyasi ve bürokratik) süreç içerisinde yol çalışması ile ilgili gerekli hassasiyeti göster(e)memiş olmalarının büyük etkisi bulunmaktadır.

Ülkemizin farklı bölgelerinde çok sonra başlayan çalışmalar tamamlanmış olmasına ve konforunun arttırılması için BSK (Bütümlü sıcak asfalt) ya geçiş yapılmış olmasına rağmen, bir başbakan çıkarmış, yiğidi düştüğü yerden kaldırmış bir şehrin batıyla olan en önemli bağlantı yolunun halen bitirilmemiş olması büyük bir talihsizliktir.

3- Ülkenin batısında bulunan illerinde birçoğunda duble yollar, köprüler yapılırken ülkenin doğusunda bulunan bir yolun yaklaşık 20 yıldır tamamlanmasını neye başlıyorsunuz? Sizce doğu bölgesi görmezden mi geliniyor?

Ak Parti iktidarının övünç kaynağı double yollar, köprüler, otobanlar olmasına rağmen Siirt – Batman karayolunun halen bitirilmemiş olmasının altında yatan temel sebep bu konuya ilişkin olarak iktidar partisinde siyaset yapan siyasetçilerin ulaştırma bakanlığı ve Sayın Cumhurbaşkanı nezdinde gerekli baskının oluşmasını sağlayamamalarıdır.

 

Ak Parti iktidarının ilk yıllarında ulaştırma bakanı ve bölge insanı olan Zeki Ergezen zamanında bölgede ulaşım anlamında bir kalkınma hamlesi başlamış olsa da, bu hamle süreç içerisinde bir türlü tamamlanamamıştır.

Örneğin, Siirt – Batman karayolunun başladığı dönemde başlayan ve tarihi ipek yolu güzergahında olan Baykan – Bitlis yolu double yol çalışması da hala bitirilememiş iken aynı iktidar döneminde bu yol çalışmalarından çok sonra yapımına başlanan Karadeniz sahil yolu, ovit tüneli, Zigana 2 tüneli, Artvin tünel çalışmaları tamamlanmış ve yıllardır hizmete açılmış durumdadır. Bu örneklerden anlaşılacağı üzere yol çalışmaları tamamen öncelik esasına göre ilerlemektedir.

Bölge siyasetçilerinin Ankara siyasetinde ve ulaştırma bakanlığı bürokrasisinde önceliklendirme sürecini gerçekleştirememeleri ve farklı lobilerin önceliklendirilmesi sonucunda tamamlanmayan yollarda yüzlerce insanımızın ölümüne, binlercesinin yaralanmasına yol açan kazalar gerçekleşmektedir.

4- Siirt – Batman yolu dışında da bu iki ilin kırsalında köylere ulaşım noktasında ciddi problemler var. Bu durum ile ilgili değerlendirmeniz nedir? Ve bu sorunlar için bir çözüm öneriniz var mıdır?

Köylere ulaşım noktasında il özel idareleri ve köye hizmet götürme birlikleri üzerinden ilerleyen yol çalışmalarının da aynı il içerisinde ilçeden ilçeye, aynı ilçe içerisinde köyden köye farklılar gösterdiğini söylemek gerekir.

Özellikle köylerin küçük olması seçmen sayısının az olmasından kaynaklı olarak kullanılan oyun rengine göre köye hizmet gittiğini üzülerek ifade etmek isterim.

Örneğin Siirt’in Eruh ilçesine bağlı bir köyde, köy yolu, köy içi yollar, içme suyu hattı, alt yapı tamamlanmış olmasına rağmen yan köyde köy içi yolların kullanılamaz durumda olduğu, içme suyu hattının sağlıklı bir şekilde çalışmadığı, alt yapının ise hiç olmadığını söyleyebilirim. Bu iki köy arasındaki 3-4 km ye rağmen hizmetten eşit olarak faydalanamamasının altında yatan sebep ise köylerin seçim sonuçlarında saklıdır.

Siyasal iktidarın yandaşa göre hizmet politikasının bir sonucu olarak da kırsalda ki oyların rengine göre yol ile alt ve üst yapı çalışmalarının yapıldığını bölgedeki köylere yapılacak bir ziyarette kolayca anlayabilmek mümkündür.

Genel olarak Siirt çevresinin ulaşım anlamında problemlerini özetlemek gerekirse, 1998 ihaleli Siirt-Eruh-Şırnak karayolundaki eksiklikler, 20 yıldan fazla zamandır devam eden Siirt-Kurtalan- Batman bölünmüş karayolunun hala tamamlanamamış olması ulaşımdaki aksama bir yana pek çok kazanın yaşanmasına sebep olmaktadır.

Alternatif ulaşım hazırlanmadan yapılan Ilısu barajı yüzünden Mişar Ovası ve köylerine ulaşım süre olarak yaklaşık 2 saat uzamıştır. Siirt Havaalanında pist uzatma yapıldığı halde, düzenli uçuşlar hala yapılamamakta uçuşlarda büyük oranda iptallerle karşılaşılmaktadır. Zaman kaybıyla birlikte maddi külfet de getiren ulaşım sorunlarının, gelecekte ön plana çıkması beklenen/gereken Organize Sanayi Bölgesi, Turizme kazandırılabilecek alanlar, tarımsal ve hayvansal ürünlerin pazar bölgeleri de hesaba katılarak planlaması ve hızlı bir şekilde hayata geçirilmesi gerekmektedir. Özetle devam eden çalışmaların ivedilikle bitirilmesi, BYK mağduriyet yaratan diğer ulaşım projelerine de hızla başlanarak kısa sürede tamlaması gerekmektedir.

5- Bildiniz üzere ülkenin doğusunda bulunan iller dezavantajlı bir durumda. Dezavantajlı bölgeleri daha fazla yatırımın gelmesi gerektiğini düşünüyor musunuz?

Ulaşım anlamında gerçekten çok dezavantajlı durumda olan bölge illerinin batı ile ulaşımını kolaylaştıracak özellikle otoban (Şanlıurfa -Mardin- Cizre – Habur bağlantısı) ve double yol bağlantılarının ivedilikle sağlanması gerekmektedir.

Bölge illerine yatırımın gelmemesinin altında yatan en önemli sebep lojistik maliyetidir. Yolların kötü olmasının yıpranma payına etkisiyle en önemli gider kalemi maalesef ulaşım maliyeti olduğu için yüklü teşvikler verilmesine rağmen sanayiciler, tekstilciler, müteşebbisler ulaşım maliyetlerinden kaynaklı olarak bölgeye yatırım noktasında imtina etmektedirler.

Ulaşım problemlerinin devlet tarafından önceliklendirilmek suretiyle çözülmesi halinde bölge insanları ve yatırımcıların refahına, konforuna ve bütçesine önemli etkilerinin olacağı ve ulaşımın kolaylaşmasının istihdam ve yatırım anlamında bölgeye önemli katkılarının olacağı kanaatindeyim.

6- Eklemek istediğiniz bir şey var mı?

Siz sormadınız ama bu izahatın tamamı, Batman-Diyarbakır yolu için de geçerlidir. Tıpkı Batman Siirt yolu gibi Diyarbakır Batman yolu da ulusal standartların çok altında yolcu güvenliği açısından çok riskli bir şekilde hizmetten mahrum bırakılmıştır. Yaşanan Çok sayıda trafik kazası da bu geri kalmışlılığın bir sonucudur.

Yorumlar kapalı.

Uygulamayı Yükle

Uygulamamızı yükleyerek içeriklerimize daha hızlı ve kolay erişim sağlayabilirsiniz.

Giriş Yap

Batman Burada ayrıcalıklarından yararlanmak için hemen giriş yapın veya hesap oluşturun, üstelik tamamen ücretsiz!