Türkiye, otomobil sahipliği konusunda Avrupa’nın en gerisinde kaldı. Her 1000 kişiye düşen otomobil sayısı sadece 190 olurken, Avrupa ortalamasının 564 olduğu belirtildi.
Gazete Pencere yazarı Emre Özpeynirci, Türkiye’nin Avrupa’da otomobil sahipliği bakımından son sırada yer aldığını açıkladı. Türkiye’de 1000 kişiye yalnızca 190 araç düşerken, Avrupa’da bu rakamın ortalama 564 olduğu ifade edildi.
İŞTE O YAZI:
Türkiye’de her 1000 kişiye 190 otomobil düşerken, Avrupa ortalaması 564
2024 yılında Türkiye’de her 1000 kişiye düşen otomobil sayısı 178’den 190’a yükselse de bu artış bile bizi Avrupa’da açık ara sonunculuktan kurtaramadı. Düşen alım gücü ve yüksek vergilerle pek kurtulma şansımız da yok zaten. Bugün Avrupa ortalamasının 564 adet olduğu listenin tepesinde 699 otomobille İtalya yer alırken, en son sırada yer alan Türkiye’yi 325 adet otomobille Rusya takip etti.
Türkiye’de son 2 yıldır otomobil satışları rekor kırsa da, toplam otomobil sahipliğine baktığımızda Avrupa’da yine açık ara son sırada yer alıyoruz. Bugün 86 milyonu aşan nüfusa sahip Türkiye’de 2024 yılında 1000 kişiye düşen araç sayısı toplam 367 adet olurken, bunun 190’ı otomobil, 73’ü motosiklet, 55’i kamyonet, 27’si traktör, 12’si kamyon, 6’sı minibüs, 2’si otobüs, 1’i ise özel amaçlı taşıtlardan oluştu.
UZUN SÜRE SON KALIRIZ
Aslında 2023’te 1000 kişiye 178 otomobil düşerken, 2024’te bu sayı rekor satışlarla 12 adet artarak 190 adede yükseldi. Ama bu sonuç bile bizi açık ara sonunculuktan kurtarmaya yetmedi. Sebebi açık; gelir gücümüz hızla düşerken yüksek vergilerle Avrupa’nın hatta dünyanın en pahalı otomobillerine biniyoruz. Bu da Türkiye’nin çok uzun bir süre son sırada kalacağını gösteriyor.
İTALYA 699 ADETLE BİRİNCİ
EBS Danışmanlık’ın hazırladığı tabloya göre 2024’te Avrupa’da 32 ülke arasında 1000 kişiye düşen ortalama otomobil sayısı 564 adet olurken, İtalya 699 adetle ilk sırada yer alıyor. İtalya’yı 693 otomobille Lüksemburg takip ederken, 3. sırada 645 otomobille Estonya, 4. sırada 615 otomobille Çekya ve 5.sırada ise 596 otomobille Slovenya bulunuyor. Türkiye’ye yakın nüfusa sahip Almanya ise her 1000 kişiye düşen 589 otomobille 6’ncı sırada kendine yer buldu.
2 KAT ARTARSA BELKİ
Türkiye’nin 190 otomobille son sırada yer aldığı listede, bize yakın en ülke 325 adetle Rusya. Rusya’yı 389 adetle Letonya, 432 adetle Romanya ve 438 adetle Macaristan takip ediyor. Bu sonuçlarla Türkiye’de otomobil sahipliği ancak 2 kat artarsa sonunculuktan kurtulabileceğiz. Ama yüksek vergilerle ve düşen alım gücüyle tahmin edersiniz ki bu hiç de kolay değil.
4,1 milyon otomobil 21 yaş ve üstünde
Türkiye’de rekor sıfır otomobilin satıldığı 2024 yılında toplam araç parkının yüzde 56,48’i yani 16.232.458 adedi otomobillerden oluştu. Otomobil parkı 2024’te 1.011.324 adet artarken, toplam park içindeki oranı ise yüzde 52,96’dan 58,48’e yükseldi. Bu otomobillerin; yüzde 24,46’sı 0-5 yaş arasındayken, yüzde 20,25’i 6-10 yaş, yüzde 17,66’sı 11-15 yaş, yüzde 12’si 16-20 yaş, yüzde 25,63’ü ise 21 yaş ve üstünde. Yani bugün Türkiye yollarında yer alan 4 milyon 160 bin otomobil 21 yaş ve üzerinde. Bir nevi hurda statüsünde. Sadece bununla kalsa iyi, 11 yaş üzeri otomobillerin oranı ise yüzde 55,29. Yani 16.2 milyon adetlik toplam otomobil parkanın yaklaşık 9 milyon adedi 11 yaş üzerindeki otomobillerden oluşuyor. 21 yaş ve üstü otomobillerin sayısı ise 2024’te 160 bin adet artarak 4 milyon 160 bin adede yükselmiş.
Otomobil parkımızın ortalama yaşı 14.2
Türkiye’deki toplam 16,2 milyon adetlik otomobil parkının ortalama yaşı 14.2. Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin ortalaması 12.5 iken Türkiye bu sonuçla Yunanistan ve Romanya’nın ardından sonda 3.sırada. Yunanistan 17,5 yaşla son sırada yer alırken, hemen ardından 15,4 yaşla Romanya geliyor. Türkiye’yi yine 14.2 yaşla İspanya takip ederken, en genç otomobil parkına 8 yaş ile Lüksemburg sahip. Lüksemburg’u 9,3 yaşla Avusturya ve 10.3 yaşla Almanya takip ediyor.
Üçüzler yazın Türkiye’de
Stellantis Grubu’nun ‘Smart Car’ platformunda ürettiği B segmenti üçüzleri; Fiat Grande Panda, yeni Citroen C3 Aircross ve yeni nesil Opel Frontera hem hibrit hem de elektrikli versiyonlarıyla yaz başlamadan Türkiye’de olacak. C3 Aircross ve Frontera mayıs ayında, Grande Panda ise haziran ayında Türkiye’de satışa sunulacak. Bu üçüz modelin Avrupa’da 25 bin Euro’nun altından başlayan fiyatlara sahip elektrikli versiyonları, Türkiye’de yüzde 10’luk ÖTV dilimine girerek rekabetçi olacağa benziyor.
kaynak: gazete pencere
Yorumlar kapalı.