Yayıncılar Birliği 2023 Kitap Raporu açıklandı

1680727144470-kitab

Türkiye Yayıncılar Birliği, Yayımcı Meslek Birlikleri Federasyonu’nun (YAYFED’in) bandrol verilerine göre, hazırladığı Kitap Pazarı Raporu 2023’ü açıkladı. Rapora göre, 2023’te yayıncılar zorlu bir yılı geride bırakırken yeni dönemde de aynı zorluklarla mücadele etmeye devam ediyor.

Raporda geçen yıla göre 2023’te, yayıncılık sektöründe satış kanallarının daralması, yıllık yayın planlarının yeniden gözden geçirilmesi, bazı yeni başlıkların yayımlanmasının durdurulması ya da ertelenmesi, yeniden baskıların finansal kaynaklarda yaşanan gelişmelere göre gözden geçirilmesi, yıllık bütçelerin maliyetler ve insan kaynakları açısından yeniden mercek altına alınması ve zaman zaman kısıtlanması ya da bütçe beklentilerindeki düşüşün göz önüne alınması, dijitale olan ilginin artmasıyla birlikte dijital korsanın da artması gibi olumsuz ya da sonucu belirsiz etkileri hala devam ediyor.

2023 YILINDA ÜRETİLEN KİTAP SAYISI KİŞİ BAŞINA 7,52 

Yayımcı Meslek Birlikleri Federasyonu’nun (YAYFED’in) bandrol verilerine göre, yayıncılık sektörü 2022 yılını 380 milyon kitap üretimi ile tamamlamıştı. 2023 yılını ise 400 milyon 340 bin 577 adet ile tamamladı. 2023 yılında bir önceki yıla göre oransal olarak %5,3 büyüme gerçekleşti. Böylece 2022 yılında yaşanan küçülme sürecinden sonra tekrar kitap üretiminde büyüme gerçekleşmiş oldu.

Kültür Bakanlığı’nın açıkladığı veriler doğrultusunda, dijital platformlardan indirilen kitaplar, bandrol muafiyetine tabi kapak hariç toplam 48 sayfayı geçmeyen eğitim amaçlı süreli olmayan yayınlar, kütüphanelerden ödünç alınan ve şahıslar arasında ödünç verilen ya da değiş tokuş yapılan kitaplar hariç olmak üzere, TÜİK’in yıl ortası nüfus projeksiyon verileri baz alındığında, bu yıl kişi başına düşen fiziki kitap sayısı 7,52 olarak gerçekleşti.

KİTAP ÜRETİMİ 2016 YILI SEVİYELERİNDE

Üretim adetlerinin hala 2016 yılı seviyesinde olduğu belirtildi. Raporda genel ekonomik koşulların belirsizliği, maliyet artışları, sektörün pek çok bakımdan ithalata bağımlı olması, okurların alım gücünün düşmesi gibi nedenlerden dolayı, birçok sektörde olduğu gibi yayıncılıkta da üretim, stok, dağıtım – lojistik, fiyatlama ve satış planlarının yapılmasının zor hale geldiği vurgulandı.

Artan döviz kurlarının yanı sıra, yükselen enflasyonun da etkisiyle sektörde genel maliyetlerin arttığı raporda yer aldı. Bu artışlar, sektörün üretimde ve satışlarda bir darboğaza sürüklediği; yayıncıların artan maliyetlerle beraber önerilen perakende satış fiyatlarını düzenlerken, okurlarıyla aralarındaki bağı düşünerek fiyat belirlemeye çalışmakta olduğu ancak zorlandığı belirtiliyor.

2023 yılı Eylül ayında Türkiye Yayıncılar Birliği’nin yaptığı bir araştırmaya göre maliyetler döviz bazında %84 artarken, yayıncıların belirlediği önerilen perakende satış fiyatlarında ise %15’lik azalma gözlenmiştir.

Kaynak: Birgün

Exit mobile version